Naar het home pagina or naar het "Te koop/Gezocht" pagina

Naar het 156 GTA pagina

Naar het Alfetta GT pagina

GTV6


I. Algemene voorstelling
II. Techniek

III. Documentatie

Brochures
Tijdschriften-Handboeken
Fotos-Reclames-Boeken
Uw GTV-6

IV. Competitie
V. Schaalmodellen
VI. Links

 

I. ALGEMENE VOORSTELLING


1. Geschiedenis
   1.1. Het verwantschap
   1.2. De Giulia 1750 Berlinetta
   1.3. De Alfetta GT
   1.4. Het lifting van de Alfetta GT in 1980



2. Het "cuore sportivo" van de GTV6

3. De GTV6 : evolutie van het koetswerk
   3.1. De eerste serie: 1980-1983
       * Buitenkant
       * Binnenin
       * Het engelse dashboard (!)
   3.2. De tweede serie: 1983-1986
       * Buitenkant
       * Binnenin
   3.3. Vergelijkende: serie1-serie2
   3.4. De amerikaanse GTV6

4. De GTV6 : prestaties

5. Speciale uitveringen af-fabriek
   5.1. De "Production" GTV6
   5.2. De "Monaco" GTV6
   5.3. De duitse "Grand Prix" GTV6
   5.4. De "Grand Prix" GTV6
   5.5. De "Balocco" GTV6
   5.6. De "Maratona" GTV6
   5.7. De "Callaway Twin Turbo" GTV6
   5.8. De GTV6 met een 3.0L

6. Prototypen van Zagato
  
6.1. De Zeta 6
  
6.2. De Zagato GTV6

7. Opgedevren en omgebouwd

8. De modulaire opbouw van de V6

9. Opties en accessoires


top

Sommige documenten zijn beschikbaar in "PDF" en zijn aangegeven met het   pdf symbool.


IF YOU DOWNLOAD SOME DOCUMENTS AND IF YOU PRESENT THEM ON OTHER WEBSITES OR FORUMS, PLEASE DO NOT FORGET TO MENTION THEIR ORIGIN...



I.1. Geschiedenis :

   

I.1.1. verwantschap met een kampioen :

  

   De gtv6 komt voort uit de evolutie van de  alfetta gt. De alfetta gt is een 4 persoons coupe, voorgesteld door AR in 1974, en was voorzien om de beroemde giulia gt ( ook gekend als bertone coupe ) op te volgen. Met deze coupe kon AR de traditie van sportieve coupes  verder zetten, door opnieuw een coupe aan te bieden, waarvan het concept direkt afgeleid was van een bestaande berlina, namelijk de alfetta.

  

  

De alfetta berline verscheen in mei 1972. In die tijd beschikten de meeste auto’s in dit segment over een starre achteras met schroefveren. De alfetta daarentegen was technisch vernieuwend, door de transaxle configuratie die gebruikt werd : een De Dion achteras, met de versnellingsbak en het differentieel daar aan bevestigd. De schijfremmen achteraan waren direkt op dit geheel bevestigd. Deze opstelling heeft als voordeel dat een ideale gewichtsverdeling bereikt wordt ( zo goed als 50/50), de rechtuit-stabiliteit wordt verhoogd aangezien het volledige bandloopvlak kontakt maakt met de weg, er wordt een betere gewichtsverdeling bereikt, het besturen is gemakkelijker, waardoor een dynamische rijstijl bevoordeeld wordt. Bovendien werd de achteras geleid door een watt-parallellogram, die elke dwarse reactie vermijdt.

 

alfetta

Ideale gewichtsverdeling tussen voor- en achteras
transaxle

Het transaxle
schema
De Dion

De dion achteras, overlangs verankerd met 2 reactiearmen, die samenkomen in bolvormige scharnieren, overdwarse verankering met een watt-parallellogram
suspension

Schema achterwielophanging

top

  Dit is inderdaad dezelfde architectuur als op de eerste Alfa Romeo met de naam Alfetta, namelijk de monoposto 158/159, de wereldkampioen F1 uit het begin van de jaren ’50. De publiciteitsbrochures benadrukken die belangrijke verwantschap tussen het chassis ontwerp van de alfetta en dat van haar beroemde naamgenoot (referentie : 754 c 312, frans)

alfetta

De verwantschap ...



   

   Het remsysteem is typisch AR : 4 bekrachtigde schijfremmen, 2-voudig remcircuit, remkrachtverdeler op de achteras, aangestuurd door de op het rempedaal uitgeoefende druk. Aanvankelijk wordt de Alfetta geleverd met de 1779 cm³ dubbelnokker (boring x slag : 80 mm x 88.5 mm) , met een vermogen van 122 din pk aan 5500 rpm en een koppel van 17 kgm DIN bij 4400 rpm. De voeding wordt verzekerd door 2 dubbele carburateurs. Dank zij een goede spreiding van de 5 versnellingen (met gesynchroniseerde achteruit) en de levendigheid van deze motor haalt de alfetta een top van 180 km/h. De kilometer met staande start wordt afgelegd in 31.8 seconden. Het rijklaar gewicht is ongeveer 1060 kg.

top

 

  I.1.2. De Giulia 1750 Berlinetta :

  

   Naar het schijnt zijn de allereerste ontwerpen van de coupe die de bertone gt moest vervangen, ontworpen op een 105 serie basis, dezelfde basis als die van de bertone gt dus. In 1967 onderzocht AR de opvolging van de giulia gt, en vroeg aan Giugiaro om een eerste schets te maken met als mechanische basis de berlina 1750, dus met versnellingsbak vooraan. Einde 1967 overwoog Giuseppe Busso om de toekomstige Alfetta berlina uit te rusten met een versnellingsbak achteraan, en een De Dion achteras. Het idee van wegklapbare koplampafdekking zagen we al eerder op de Montreal.

 

proto

proto

   Deze tekeningen werden gebruikt om het enige prototype van de 1750 gt te bouwen. Als je deze tekeningen vergelijkt met de eerste ontwerpen voor de alfetta gt (op alfetta basis dus) zie je een duidelijke verwantschap tussen dit prototype en de verschillende ontwerpfases die uiteindelijk de alfetta gt opleverden.

top

alfetta

alfetta
proto

proto
proto

top

   

   De algemene lijn van dit prototype is misschien een inspiratiebron geweest voor Bertone ( eigenlijk Marcello Gandini) bij het ontwerpen van de Iso Rivolta Lele uit 1969.

1969
1969

 


   

   Een prachtig, zeer uitgebreid artikel over dit prototype staat in dit italiaans tijdschrift :

 

 

proto

pdf 2,3 MB

Giulia 1750 Berlinetta
Automobilismo d'epoca
Italia
p50-61
2006
Dank U Walt!

top


    I.1.3. De Alfetta GT : 

  

   Uiteindelijk viel de beslissing om de opvolger van de 105 coupe op het nieuwe chassis van de Alfetta berlina, te bouwen. Het hiervoor opgemaakte lastenboek was uiterst precies : de klassieke architectuur moest behouden blijven (coupe met motor vooraan en versnellingsbak achteraan). Bovendien moest  de leefruimte verbeteren, vooral op de achterste zitplaatsen, en moest de inhoud van de kofferruimte groeien. De coupe moest een echte 4 zitter worden, en niet langer een 2+2 . Een andere voorwaarde was dat zowel het rijklaar gewicht als het volume van het koetswerk binnen de perken moest blijven. Al deze voorwaarden plus de esthetische en praktische vereisten, konden enkel gerealiseerd worden in een “fast back” coupe. Uiteraard moest de motor een dubbelnokker zijn, de vooropgezette inhoud was 1750 cm³.

    AR liet twee ontwerpteams een voorstel maken, zowel het eigen Centro Stile als Ital Design (het nieuwe bedrijf  van Giorgetto Giugiaro). Het voorstel van Centro Stile is van in den beginne veel behoudender, en is klaar op 26 november 1968. De algemene lijn is zeer golvend, ook ter hoogte van de heuplijn. Het kofferdeksel is klassiek van ontwerp, en dus geen fastback-luik. Het geheel is harmonieus, maar niet vernieuwend, eerder gewoon. Vooraan zijn er 4 ronde koplampen, horizontale inox -sierelementen en in het midden het Alfa hart. Uiteindelijk lijkt het ontwerp door zijn eerder afgeronde lijnen, op een fiat 124 coupe.  Een  zeer interessante karaktertrek van het ontwerp, is de grote beglaasde oppervlakte, die voor een rijke lichtinval in het interieur zorgt.

   Het voorstel van Giugiaro is totaal verschillend : dynamischer, vernieuwend en vanuit bepaalde standpunten zelfs onthutsend. Giugiaro stelt 3 varianten voor op een gelijklopend basisontwerp, maar met grote verschillen in de detail-oplossingen. Toch zie je ook nog een zekere overeenkomst in met het allereerste ontwerp op 105 basis ( zie eerder : de 1750 berlinetta gt).Aan de voorzijde komt telkens het Alfa-hart terug, maar de uitwerking van de 4 ronde koplampen is telkens afwijkend : klassieke ronde koplampen, volledig wegklapbare  koplampen of deels wegklapbare koplampen. Dit laatste thema gebruikte Giugiaro reeds op eerdere modellen, zoals de Iso Rivolta Grifo bv. Op 28 april 1969 is het eerste prototype afgewerkt, en de toekomstige vorm van de nieuwe coupe van de firma uit Arese wordt stilaan zichtbaar. Zoals de ontwerpschetsen toonden, is de voorzijde scherp getekend, lichtjes verlengd, de algemene lijnvoering is strak, et de achterzijde is een echte “fast back”. Dit is het ontwerp dat uiteindelijk door de directie van AR uitgekozen wordt.Vanaf nu begint het Centro Stile van AR, onder leiding van Giuseppe Scarnati, met de definitieve door-ontwikkeling van het koetswerk van Giugiaro.

   Het volledige interieur wordt ook in deze studio ontworpen. Men probeert zo nauwkeurig als mogelijk de vormtaal van het prototype te respecteren. Toch moeten er talrijke veranderingen aangebracht worden : men kiest voor 4 traditionele ronde koplampen, aangezien de andere oplossingen te ingewikkeld zijn voor serieproductie. Vooraan wordt een kleine plastic spoiler toegevoegd, om lift op hoge snelheid te vermijden. Bovendien gebeurt er veel onderzoek naar de optimale hellingshoek van de voorruit, om zowel een goede luchtstroming over de ruitenwissers te krijgen, als om turbulenties aan de onderzijde van de voorruit en over de flanken te vermijden. Er zijn veel varianten ontworpen voor de ontluchtingssleuven in de zijvleugels en op de motorkap, voor de grille en voor de vorm van de zijruiten. Na 6 lange jaren van verfijning en aerodynamische optimalisatie (vooral rond de voorruit), en onderzoek naar technische oplossingen,  wordt de vorm van de buitenkant definitief bevroren op 11 juli 1971. In deze vorm kon het ontwerp in serie geproduceerd worden. Het eindresultaat : een coupe met een ingekorte wielbasis (2.40 m i.p.v. 2.51 m voor de berlina) en 4 zitplaatsen, al mag je niet al te groot zijn om achteraan nog comfortabel te zitten.

   Bovendien is het een coupe die voorzien is van een op een wel heel bijzondere en heerlijk niet korrekte wijze ingeplant instrumentenpaneel : boven de as van het tulpvormige stuur, recht in het zicht van de bestuurder, is alleen een toerenteller geplaatst. Alle andere meters zijn verwezen naar het middendeel van het dashboard. In de publicitaire boodschappen benadrukte AR dat de Alfetta gt over een groot achterluik , een belangrijk verkoopsargument voor een coupe. Dit grote luik maakte de kofferruimte gemakkelijk toegankelijk, en door de grote opening konden ook  omvangrijke voorwerpen geladen worden. Helaas ontbrak de kers op de taart : de achterbank kon niet omgeklapt worden om een nog grotere bruikbare ruimte te realiseren.

 

top

 

De ontwikkeling van de Alfetta GT

alfetta proto
Giugaro's voorstellen...

proto
new

proto
new

De mock-up, gefotofrafeerd in 1969!

alfetta gt

... en het definitief ontwerp !

 

top


   De Alfetta gt is gebouwd op basis van de Alfetta berlina, maar met een ingekorte wielbasis van 2.40 m in plaats van 2.51 m. De heel bijzondere vorm van de voorzijde maakt het mogelijk een luchtindringingsweerstand (cx) te claimen van 0.39, dit was ongezien in het begin van de jaren ’70. Omwille van  de ranke voorzijde en de bijzondere lijnvoering van de gt zijn de aerodynamische eigenschappen duidelijk van hogere niveau dan die van de berlina. Langs de buitenkant komt de gt met zijn unieke lijnen , zowel verfijnd als agressief over, volgens de nieuwende  stijl uit die periode. Dit zijn  uitingen van het  unieke dna van de AR coupes, je vindt ze vandaag nog terug in de Alfa gt en de Alfa Brera, kortom, ze vormen een essentieel kenmerk van het merk.

hayon

Het achterluik “ fast-back”

 

top

  

  Op zoek naar een originele oplossing voor het interieur, verliezen de ontwerpers zich in het excentrieke. Het totale ontwerp van het dashboard lijkt vrij gewoon, maar de plaatsing van de meters zelf is uitzonderlijk : de toerenteller is pal in het zicht van de bestuurder opgesteld, zoals in  racewagens gebruikelijk is. Alle andere meters zijn samen weggestopt in het middenpaneel. Rond die tijd begon de overheid te experimenteren met snelheidsbeperkingen. Het is bijzonder gewaagd om op zo ’n moment, de naald van de toerenteller beter in het zicht van de bestuurder te plaatsen, dan de naald van de snelheidsmeter.  Het valt niet te ontkennen dat die heel aparte opstelling, de allereerste versies van de Alfetta gt een  bijkomende charme gaf.

 

  In de beginjaren was het dashboard wel vaker voorwerp van kritiek, unanimiteit was er evenwel over de kwalitiet van de zetels : goed ontworpen en bekleed met velours of een Schots getinte stof (texalfa) en bovendien voorzien van in de hoogte regelbare hoofdsteunen. De zitting kan in de hoogte aangepast worden en de rugleuning is neerklapbaar. Om de achterbank gemakkelijker te bereiken glijdt de hele zetel naar voren, zodra de rugleuning omgeklapt wordt. Zoals wel vaker in taliaanse autos, zelfs van recente makelij, staat de stoelzitting te hoog, en is daarom ongeschikt voor langere bestuurders. De alfetta gt’s hebben een stuurwiel  met diepliggende naaf , 3 spaken en een  “houten ‘‘ rand . De kofferruimte heeft voor een coupemodel een interessant volume van 370 dm³. De omvangrijke beglaasde oppervlakte (2.59 m²) en de optimale hellingshoeken van voorruit en achterruit, bieden de bestuurder een ruim uitzicht. Het gewicht van deze auto is nog redelijk, al weegt ze meer dan 1 ton (nl. 1080 kg).


tdb


Het oorspronkelijke dashboard met de toerenteller vlak in het zicht van de bestuurder en de overige meters ergens ter rechterzijde

 

top


    Bij de lancering wordt de Alfetta gt aangeboden met de 1.8l Dohc , afgeleid van de 1750 versie van de vorige coupe. De prestaties zijn schitterend, zeker voor die tijd : met een vermogen van 122 pk Din is een topsnelheid van 180 km/u mogelijk. Het begin van de  jaren ’70 wordt helaas gekenmerkt door de 1ste oliecrisis.  Als antwoord daarop stelt AR een spaarversie voor van de Alfetta gt, uitgerust met een 1600 cm³ motor, en een vermogen van 109 pk Din. De topsnelheid zakt tot 175 km/u. Het vermogen van de 1.8l wordt teruggebracht tot 112 pk Din.

Tegelijk wordt vanaf 1975 de Alfetta gt uitgevoerd naar de USA  : de motor is een 2L versie met 111 pk Din en de carburateurs zijn vervangen door een mechanische Spica injectie, om te sporen met de plaatselijke anti-pollutie voorschriften. Bovendien zijn de bumpers groter en opvallender, worden er speciale velgen, katogen op de zijkanten achteraan en bijkomende flankverlichting vooraan gemonteerd. Deze versie wordt verkocht onder de naam “Sprint Veloce”, de benaming die ook gebruikt  wordt voor de Alfasud coupe in Europa. Verwarring is uitgesloten want de Sud coupe wordt niet uitgevoerd naar Amerika.

 

Sprint Veloce


De amerikaanse versie van de Alfetta gt,  met als modelnaam “ Sprint Veloce “

top


   

  

Aansluitend wordt in Europa ook een 2.0L aangeboden, met het zelfde vermogen als de 1.8L (122 pk Din), maar bij een lager toerental (5300 tpm in plaats van 5500 tpm). De magische grens van 200 km/u wordt aangetikt. Deze uitvoering is daarmee het topmodel van AR voor 1976, juist onder de zeer exclusieve Montreal. De 2.0L versie verdient hiermee de omschrijving GTV, afkorting voor Gran Turismo Veloce. Het zijpaneel achteraan heeft een modeleigen uitvoering, met de melding GTV in halfrelief, de grille is voorzien van 2 sierstrips in chroom. In 1978 verschijnt de Alfetta gtv 2000 L (130 pk din, 18 mkg koppel en veranderde bakverhoudingen).

 

   Met het oog op een homologatie voor competitie in groep 4 (minimale productie van 400 “stradale” versies is vereist) , doet AR een beroep op Autodelta (haar competitieafdeling), om een turbo-versie van de 2.0L te ontwerpen. Dit model wordt “ GTV Turbodelta ” genoemd. Dank zij de KKK-turbo is er een vermogen van 150 pk din beschikbaar bij 5500 tpm, en een koppel van 23.5 mkg bij 3500 tpm. Aangezien het rijklaar gewicht van deze versie niet hoger is dan 1090 kg, worden volgende prestaties bereikt : 203.62 km/u als topsnelheid, 29.12 sec voor de km met staande start en 15.52 sec voor de 400 m met staande start.
Bron: Quattroruote n°  283, artikel : l’ Alfa arriva al turbo, geschreven door R. Bonetto. U vindt deze vergelijkende test met de Saab 900 turbo en de Porsche 924 turbo hier : pdf 1 MB.

   Aanvankelijk werd via de dealers  een kit voor de motor en de bijkomende versieringen voor het koetswerk ( een matzwarte motorkap en een zijdecoratie “Turbodelta”) aangeboden. Tussen 1979 en 1981 zijn ongeveer 500 exemplaren van dit model gemaakt.



turbodelta

top

  

   Er is ook een gedeelte gewijd aan de Alfetta GT : u vindt er testverslagen van vroeger en nu, verkoopsbrochures in verschillende talen, wedstrijdverslagen enz.

   I.1.4. Le lifting de l'Alfetta GT en 1980 :

   Pour le millésime 1981, un important lifting est offert à l'Alfetta GTV  : extérieurement, les parties chromées sont remplacées par du plastique noir (pare-chocs avant/arrière, calandre, entourage des vitres) et intérieurement le tableau de bord retrouve une disposition plus conventionnelle des cadrans (regroupement des cadrans en face du conducteur, mais le compte-tour est toujours juste sous les yeux du conducteur! Toutefois, pour la version à conduite à droite (essentiellement pour l'Angleterre et l'Australie), le lifting ne concerne que l'aspect extérieur. En effet, les toutes premières versions de ces pays conserveront la disposition du tableau de bord identique à celle des premières Alfetta GT (compte-tours seul au centre et les autres cadrans relégués sur la droite, voir les encadrés plus bas). Par ailleurs, afin de se démarquer complètement de la berline Alfetta,  cette dernière dénomination est purement et simplement abandonnée : seule subsiste dorénavant la mention "GTV 2.0"

 

la 2.0

La GTV 2.0 de 1980 (millésime 1981) : lifting complet de l'extérieur avec, entre autre, les disparition des chromes

   Une page de documentation consacrée à la GTV 2.0 sera disponible prochainement.

   Si le 2.0 L à quatre cylindres et double arbres à cames en tête (et à carburateurs!) n'a jamais vraiment manqué de caractère, il manquait cependant à la GTV un moteur digne d'une vraie voiture sportive de série. Ce moteur, la GTV va une fois encore aller le chercher dans une berline, l'Alfa 6. Cette grosse berline, mal aimée des alfistes, est apparue en 1979 et avec elle, est apparu aussi le moteur qui allait faire de la GTV "la" sportive que les alfistes attendaient tant : un 2.5 L avec 6 cylindres en V ouvert à 60°, pour devenir la GTV6/2,5.

 

top

SI VOUS TELECHARGEZ DES DOCUMENTS ET QUE VOUS LES PRESENTEZ SUR D'AUTRES SITES OU FORUMS, MERCI DE MENTIONNER LEUR ORIGINE...

Naar het home pagina

top